Artikkeli, joka on julkaistu Päivämiehessä 1994

Mauri Kinnunen

 

Kauhas-Heikki - Kaakon kylvömies

 

Saarnaaja Juho Heikki Kauhanen syntyi Leppävirran pitäjän Hiismäen kylässä nälkävuonna

1867. Hänen vanhempansa olivat mylläri Juho Kauhanen ja Eeva Liisa Suomalainen. Juho

Heikki solmi avioliiton Vilhelmiina Laitisen kanssa vuonna 1891. Puoliso menehtyi ilmeisesti

lapsivuoteeseen 1893. Juho Heikki solmi uuden avioliiton Hilda Kosusen kanssa vuonna 1895,

mutta hän jäi uudestaan leskeksi kolmentoista avioliittovuoden jälkeen elokuussa 1908.

Ensimmäisestä avioliitosta syntyi poika, joka kuoli samana päivänä, ja toinen avioliitto oli

lapseton. Niinpä Heikkiä eivät perhesiteet estäneet liikkumasta laajalla alueella työ- ja

saarnamatkoilla. Kauhas-Heikki, kuten häntä Etelä-Karjalassa kutsuttiin, oli koko ikänsä

kirjoilla Leppävirroilla, mutta liikkui varsinkin 1900-luvun puolella paljon Etelä-Karjalassa

ja Karjalan Kannaksella. Elantonsa hän hankki ensin torpparina Hiismäen kylässä

Pohjalampi-nimisessä torpassa. Vaimonsa kuoleman jälkeen hän muutti vanhempiensa luo

Hornanjoelle saaden kutsumanimen Horna-Heikki. Vuoden 1917 jälkeen hän kierteli eri

kylissä ja taloissa verkkoja korjaillen ja maatöitä tehden. Tästä hän sai kolmannenkin

kutsumanimen; verkko-Heikki. Matkasauvansa Heikki-veli sai laskea Leppävirran

Niinimäen kylässä 21.8.1937 ilmeisesti verkonkorjausmatkalla.

 

Verkko-Heikki

Verkkojen paikkauksen ohella koki Kauhas-Heikki myös Jumalan Valtakunnan verkkoja.

Hänen parannuksentekoajankohtansa ei ole säilynyt jälkipolville. Kotiseudullaan kuten myös

Karjalassa Heikki tunnettiin Jumalan valtakunnan työmiehenä. Saarnakumppanina hänellä

oli usein Leppävirran Huovinmäessä asunut Olli Sallinen (1862-1953). Uskomisen asia oli

Heikille kaikki kaikessa. Seuroista ei aina oltu sovittu etukäteen, vaan Kauhas-Heikki

ilmestyi "omia aikojaan kävellen taloon ja silloin laitettiin lapset seurailmoitusta viemään".

Heikki-veljen puheet olivat lyhyitä, eivätkä kestäneet yleensä puolta tuntia pidempään.

Heikillä oli tumma sointuisa lauluääni

 

Ei vihollinen seinillä kestä                                                                                                                               

Heikki oli ulkoiselta olemukseltaan yksinkertainen ja ulkonäöltään vaatimaton: "Hää ol

sellane pien ukko." Tukka oli niskasta suoraksi leikattu ja keskellä päätä oli jakaus. Hänen

lausahduksiinsa sisältyi syvää kansanviisautta ja uskonelämän ymmärrystä. Tästä mielestäni

kertoo seuraava kuulemani tapaus: Ylämaalla oli järjestetty seurat seurojentalolle, ja jotkut

uskovaiset paheksuivat sitä. Paheksumisen syynä oli se, että samoissa tiloissa järjestettiin

joskus myös iltamia ja tanssitilaisuuksia. Tähän Heikki tuumasi ykskantaan: "Eihän se piru

seinillä kestä, syvämmissä se istuu ja työtä tekkee." Leppävirtalainen Aarne Kauhanen

muistaa Riihirannan Otto Nyyssösellä pidetyt seurat, joissa Heikki Kauhanen lämpimästi

kiinnitti seuravieraitten huomion saarnatekstin keskeisimpään sanomaan sanomalla: "Tässä

se on paikka, rakkaat:"

 

Usein Viipurissa

 Heikki Kauhasen sisar Mari Lovisa oli solminut avioliiton saarnaaja Juho Kososen kanssa

vuonna 1901 ja asui Viipurissa. Kauhas-Heikki olikin usein nähty vieras Viipurissa

Kolikkoinmäellä. Heikin ja Juho Kososen välille tuli jossakin vaiheessa myös erimielisyyksiä,

sillä Juho Kosonen oli toimittanut kerran Heikin putkaan. Muodollisena syynä oli

rajaseutupassin puute, mutta taustalla lienevät olleet uskonnolliset erimielisyydet. Heikki oli

vapautettu rovasti Kustavi Lounasheimon puututtua asiaan. Heikki kulki uskovaisesta

perheestä toiseen ja " se ol sellane pien juhlahetki, ku Kauhase setä tul". Sisälle tultuaan hän

kysyi: "Onko joukkoo kotona?" Jos perhe oli kotona, kaivoi Heikki Raamatun esille ja luki

useimmiten tekstin profeetta Jesajan kirjasta. Ääni oli kuin olisi itkevää lasta

lohduttanut:"Lohduttakaa, lohduttakaa minun kansaani, puhukaa suloisesti Jerusalemin

tyttärille..." Jos keskustelu siirtyi muihn kuin uskonasioihin, pyrki Heikki kääntämään

keskustelun takaisin elämän tärkeimpään asiaan. "Tää maailma asioist se ei virkkant mittää,

ei muista puhunt mittää."                                           

 

Pyhäkoulunopettaja

Heikki toimi kylänsä pyhäkoulunopettajana. Eräillä kinkereillä kirkkoherra oli kysynyt

Heikiltä, että oliko hän lestadiolainen Saatuaan myönteisen vastauksen oli kirkkoherra

ilmoittanut, ettei Heikki kelpaisi pyhäkoulunopettajaksi. Silloin oli kinkeriväki ilmoittanut

kieltäytyvänsä lähettämästä lapsiaan pyhäkouluun, ellei Heikki saa jatkaa tehtävässä. Niinpä

kirkkoherra joutui taipumaan. Pyhäkoulua saattoi Heikki pitää kerralla useita tunteja.

 

Heikki Kauhanen oli usein puhumassa myös paikallisissa kesäseuroissa niin Lappeenrannassa

kuin Käkisalmessakin. Räisälästä syntyisin oleva Sulo Korhonen muistelee Kauhas-Heikin

olleen nopea puheessaan. Heikki Kauhasella oli tapana nousta jo ylös viimeisiä saarnan

sanoja puhuessaan. Tästä tulikin sanonta: "Heikki Kauhanen on hyvä puhuja, mutta

aamenta se ei ole vielä sanonut kertaakaan."

Vaatimaton ulkoinen olemus aiheutti jonkin verran ylönkatsetta myös uskovaisten

keskuudessa. Varsinkin Juho Kosonen suhtautui vähättelevästi Heikki Kauhaseen. Häneen

sopii kuitenkin hyvin tekemieni monien haastattelujen perusteella seuraava, edesmenneen

Regina Laitisen kuvaus Heikki Kauhasesta: "Hää eli koko sydämellää ja olemuksellaa, niin

ku jumalanlapse tullee."

 

Lähteet:
Regina Laitisen, Aino Aapron, Elina Närhin, Sulo Korhosen ja Aarne Kauhasen

haastattelut.