Tällä sivulla on lestadiolaisuutta käsitteleviä tutkimuksia. Tietoja kerätään koko ajan. Ilmoita puuttuvasta tutkimuksesta(si) sähköpostilla osoitteeseen . Sivustolle toivotaan yliopistollisia tutkimuksia kuten tohtorinväitöskirjoja, lisensiaattitöitä ja Pro Gradu -tutkielmia.
Uskontojen ja uskonnollisten ilmiöiden historia on merkittävä osa kulttuuri- ja sosiaalihistoriaa. Mitä tiiviimmin uskonnollisten liikkeiden tutkimus liittyy historialliseen ja yhteiskunnalliseen kontekstiin, sitä hedelmällisempiä ovat tutkimustulokset. Uskonnolliset yhteisöt eivät koskaan ole olleet täysin erossa ympäröivästä yhteiskunnasta, vaikka niiden jäsenillä saattaa olla tällainen mielikuva. Uskonnolliset yhteisöt vaikuttavat ajoittain voimakkaasti toimintaympäristössään muovaten sitä. Tuo vuorovaikutus ei ole suinkaan yksipuolista, vaan ympäröivä yhteiskunta pakottaa koko ajan yhteisön ottamaan kantaa ja sopeutumaan ympärillä tapahtuviin muutoksiin. Uskonnollisten yhteisöjen muodostuksen pohjana oleva prosessi ei periaatteessa poikkea muista ryhmämuodostuksen prosesseista. 1
Suomessa vaikuttavista uskonnollisista liikkeistä on varsinkin lestadiolaisuus ollut lähes jatkuvasti tiedotusvälineiden huomion kohteena. Herätysliikkeen alkuvaiheissa alkuvoimainen dynaamisuus, eräät opilliset korostukset sekä liikkeen nopea leviäminen herättivät huomiota. Myöhempää mielenkiintoa selittänevät lestadiolaisten suurehko määrä, liikkeen sisällä ilmenneet erimielisyydet sekä liikkeen konservatiivisuus ja protesti modernisaation mukanaan tuomia ilmiöitä vastaan. Kiinnostusta on lisännyt se, että lestadiolaisuus on ainoa 1700- ja 1800-luvuilla Pohjoismaissa syntynyt herätysliike, joka on levinnyt usean valtakunnan alueelle. Lestadiolaisuus ja sen suhde ympäröivään yhteiskuntaan on ollut laajahkon tieteellisen tutkimuksen kohteena. Aiheesta on tehty useita väitöskirjoja sekä Suomessa että muissa Pohjoismaissa. Ruotsissa tunnetuin lestadiolaisuuden tutkija on ollut Olaus Brännström ja Norjassa Dagmar Sivertsen. Pohjois-Amerikan lestadiolaisuuden alkuvaiheita on selvittänyt Pekka Raittila ja Viron lestadiolaisuutta Jouko Talonen. Suomessa lestadiolaisuuden levinneisyyttä ja yhteisömuodostusta ovat tutkineet mm. Pekka Raittila2 ja Seppo Lohi.3 Lestadiolaisuuden tutkimuksen tulevia haasteita on pohtinut Jouko Talonen.4
Viipurin läänin lestadiolaisuutta on tutkinut Valma Luukka. Luukan laudaturtyöt Lestadiolaisuuden tulo Viipurin lääniin ja Viipurin läänin lestadiolaiset maallisen oikeuden toimenpiteitten kohteena vuosien 1870-1900 välisenä aikana valmistuivat vuonna 1964. Pohjois-Karjalan lestadiolaisuuden alkuvaiheita on tutkinut pastori Kauko Mäntylä pastoraalikirjoituksessa vuonna 1953.5 Hämeen lestadiolaisuutta on selvittänyt Paavo Viljanen6 ja Satakunnan Oiva Virkkala.7 Viime vuosina on lähinnä vanhoillislestadiolaisuuden piirissä ilmestynyt useitten paikallisyhdistysten historioita ja juhlakirjoja.8
Helsingin yliopiston teologisen tiedekunnan kirkkohistorian laitoksella on tehty useita laudatur- ja pro gradu -töitä herätysliikkeistä ja niiden vaikuttajayksilöistä.9 Karjalaa koskevia tutkimuksia on Luukan laudaturtöiden lisäksi ilmestynyt vähän. Ainoastaan Kannaksen hyppääjäliikkeestä on olemassa Yrjö Puolanteen laajahko tutkimus. Juhani Pörstiltä on vuonna 1970 valmistunut pro gradu Kirkko ja herätysliikkeet Kurkijoen rovastikunnassa ja Uukuniemellä 1870 - 1904. Siinä käsitellään lestadiolaisuutta varsin laajasti. Matti Vainikaisen pastoraalikirjoituksessa vuodelta 1969 on tutkimuksen kohteena Karjalan ja Savon lestadiolaisuudessa vuosisadan vaihteessa ilmenneet separatistiset pyrkimykset. Historiallisessa Aikakauskirjassa ilmestyi vuonna 1940 Eino Salokkaan asenteellinen tutkimus Laestadiolaisuus Liperissä 1800-luvun loppupuolella.10 Pääosa Karjalan lestadiolaisuudesta tehdyistä tutkimuksista päättyy näin ollen 1900-luvun ensimmäisiin vuosiin. On syytä mainita Erkki Kansanahon yleisteos luovutetun Karjalan kirkollisesta elämästä vuodelta 1985 ja Pentti Laasosen Vanhan kirkollisuuden hajoaminen Pohjois-Karjalassa.11
Koko maata käsitteleviä varhaisimpia lestadiolaisuuden historian yleisesityksiä ovat vuonna 1927 ilmestynyt Väinö Havaksen Lestadiolaisuuden historia pääpiirteissään sekä Kullervo Hulkon Minä lähetän teidät vuodelta 1956. Hulkon kirja käsittelee vanhoillislestadiolaisuudessa ilmenneitä piirteitä. Havaksen kirja on laajempi yleisesitys.12 Pekka Raittilan väitöskirja (1976) Lestadiolaisuus 1860-luvulla rajoittuu ajankohtaan, jolloin herätysliike ei ollut vielä yksittäistapauksia lukuun ottamatta saavuttanut Itä-Suomea. Väitöskirja antaa kokonaiskuvan liikkeen leviämisestä Pohjois-Suomessa. Pekka Raittila on muissa tutkimuksissaan ja artikkeleissaan selvittänyt laajasti herätysliikettä, sen vaikuttajayksilöitä ja sisäistä vuorovaikutusta sekä liikkeen suhdetta ympäröivään yhteiskuntaan.13
Viimeisin koko maan lestadiolaisuutta käsittelevä tutkimus on Seppo Lohen vuonna 1997 ilmestynyt väitöskirja Pohjolan kristillisyys. Kysymyksessä on lähinnä kirkkomaantieteellinen kartoitus lestadiolaisuuden leviämisestä Suomessa vuosina 1870 - 1899.14 Siinä Seppo Lohi selvittää seurakunta seurakunnalta herätysliikkeen leviämisen lisäksi sen kannatuksen 1800-luvun lopulla. Lohen tutkimus perustuu apulaisprofessori Pekka Raittilan keräämään materiaaliin, joka on sijoitettu Oulun maakunta-arkiston Laestadiana-kokoelmaan.15 Uusin lestadiolaisuuden leviämistä ja yhteisönmuodostusta selvittänyt väitöskirja on Martti Vuollon Lestadiolaisuus Helsingissä vuoteen 1963. Vuollo selvittää tutkimuksessaan myös 1900-luvun alussa liikkeen hajaannuksessa syntyneiden lestadiolaisryhmien toiminnan eriytymistä ja niiden keskuudessa ilmenneitä erimielisyyksiä.16 Viimeisin Martti Vuollon tutkimus on syksyllä 2003 ilmestynyt kouluneuvos Martti E. Miettisen (1903 – 1985) monografia. Monografia sisältää runsaasti hyödyllistä uudenheräyksen toimintaa valaisevaa tietoa.17
Herätysliikkeen suhdetta politiikkaan, yhteiskunnallista osallistumista ja liikkeen poliittista vaikutusvaltaa Pohjois-Suomessa on tutkinut Jouko Talonen. Hän on myös selvittänyt liikkeen asennoitumista kieltolakiin ja lestadiolaislehdistön kannanottoja ajankohtaisiin yhteiskunnallisiin kysymyksiin.18 Lisäksi lestadiolaisista poliittisista vaikuttajista on tehty useita opinnäytetöitä.19 Herätysliikkeiden levinneisyyttä on tutkimuksissaan kartoittanut mm. Ari Haavio.20 Edelleen kuitenkin puuttuu sekä 1800-luvulta että 1900-luvun alkuvuosikymmeniltä kaikkia herätysliikkeitä koskeva, systemaattinen levinneisyystutkimus. Uskonnollisten yhdistysten perustamista on tutkinut Markku Heikkilä.21 Herätysliikkeitten kannatuksen selvittämisessä Heikkilän tutkimuksista on kuitenkin vain rajallista hyötyä, sillä evankelista liikettä lukuun ottamatta laaja organisoituminen ja yhdistysten perustaminen alkoi herätysliikkeissä vasta toisen maailmansodan jälkeen. Pauli Niemelän tutkimusten kohteena ovat olleet alueelliset erot kirkon toiminnassa.22 Vuonna 2000 tuli Laestadiuksen syntymästä kuluneeksi 200 vuotta. Merkkivuotta juhlistettiin julkaisemalla useita Laestadiusta ja lestadiolaisuutta käsitteleviä kirjoja.23 Jouko Talosen arvion mukaan ei Laestadiuksen juhlavuosi tuottanut kuitenkaan merkittävää uutta tietoa ”Pohjolan pasuunasta”.24
Lestadiolaisuuden tutkimus on pääosin keskittynyt liikkeen leviämisen ja opillisten erityispiirteiden selvittämiseen. Tutkimuksia on tehty lähinnä liikkeen vahvimmalla kannatusalueella Pohjois-Suomessa. Yhteiskunnallista vaikutusta ei ole tutkittu juuri lainkaan herätysliikkeen vahvimman kannatusalueen ulkopuolella. Erityisesti tämä koskee 1900-lukua. Uusimmassa lestadiolaisuutta koskevassa tutkimuksessa (2004) on Mauri Kinnunen selvittänyt lestadiolaisuuden leviämistä, yhteisönmuodostusta ja toimintaa Pohjois-Karjalassa ja entisen Viipurin läänin alueella 1870-luvulta talvisodan syttymiseen saakka. Pohjois-Karjalassa ja Viipurin läänin alueella esiintyi sekä luterilaisuutta että ortodoksisuutta toistensa lomassa. Alueelta käytiin vilkkaasti työ- ja kauppamatkoilla Venäjällä, erityisesti Pietarissa. Muutto alueelta Venäjälle ja takaisin oli yleistä Suomen itsenäistymiseen saakka. Alueen asukkaat olivat kiinteässä uskonnollisessa, kulttuurisessa ja taloudellisessa vuorovaikutuksessa Venäjän kanssa. Kinnusen tarkoituksena on ollut löytää lestadiolaisesta herätysliikkeestä piirteitä, jotka ovat syntyneet vuorovaikutuksesta kahden - itäisen ja läntisen - kulttuurin rajalla. Pyrkimyksenä on ollut lisäksi selvittää, löytyykö väitteelle ”Itä-Suomi on erilainen” pohjaa myös lestadiolaisuuden historiasta Karjalassa.25