Lestadiolaisuus työllistää mielenterveystyöntekijät Helsingin Sanomat 11.11.1979 Pohjoissuomalaiset mielenterveystyöntekijät joutuvat jatkuvasti paikkailemaan lestadiolaisuuden aiheuttamia ongelmia….. (Varsin hyökkäävä, lestadiolaisia/lestadiolaisuutta syyllistävä ja poleeminen artikkeli. Linkki.
Hartikainen Reino Syntiä ja väärää henkeä Helsingin Sanomat 31.12.1979 Joensuulaisen opettajan Reino Hartikaisen voimakas hyökkäys SRK:ta ja vanhoillislestadiolaisuutta vastaan. Artikkkelin väliotsikot: 1. Ei äänestetty, kun on vain yksi henki 2. Valvonta kovensi johdon otteita 3. "Väärähenkiset" seurakunnan eteen 4. Syytetty ei saa puolustautua 5. Synneistä aina tarkka kuulustelu 6. Lisäsyytöksiä voi tulla jälkikäteen 7. Outoa: seurakunta on aina väärässä 8. Yksilö ei voi olla enää mistään varma 9. Oman kunnian pyyntö polkee pienimmät
Huhtala Elvi Usko aiheuttaa ristiriitoja Helsingin Sanomat 14.12.1979 Rovaniemeläinen opettaja on huolissaan lestadiolaisperheiden lapsista ja syyttää vanhoillislestadiolaisia vanhempia liiallisesta puuttumisesta koulujen ja opettajien tehtäviin.
Huurre Irene, Salmela Marja Kirkko sallii vanhoillislestadiolaisten terrorin Helsingin Sanomat 11.11.1979 Ankara usko murtaa ja ahdistaa. Lähinnä Kuusamon vanhoillislestadiolaisuuden kielteistä ruodintaa.
Korhonen Jorma Naispappeutta vastustamalla puolen Suomen piispaksi Helsingin Sanomat 25.11.1979. Oulun piispanvaalin panoksena oli kirkkoa pitkään kuohuttanut kiista. Vanhoillislestadiolaiset rauhoitettiin valisemalla virkaan Olavi Rimpiläinen, joka varmasti vastustaa naispappeutta…. Osa evankelisluterilaisen kansankirkon jäsenistä kirkonmiehiä myöten on pian valmis sulkemaan vanhoillislestadiolaisen herätysliikkeen kirkon ulkopuolelle. Syynä ovat liikkeen opilliset näkemykset sekä "hengellinen terrori", jota vanhoillislestdiolaisten rauhanyhdistysläisten sanotaan harjoittavan tiukoista säännöistä poikkeileviä jäseniään kohtaan. Vanhoillislestadiolainen liike puolestaan syyttää kirkkoa Raamatun vastaisesta kehityksestä ja on yhtä kaikki pian valmis jättäytymään pois kirkon helmasta….Parhaillaan SRK uusii ja laajentaa toimitilojensa verkkoa ympäri maata rakentamalla rukoushuoneita näköetäisyydelle kansankirkon temppeleistä. Eräiden arvelujen mukaan SRK repeää kansankirkosta omaksi vapaakirkolliseksi yhteisökseen sinä päivänä kun naispappeus hyväksytään Suomen luterilaisessa kirkossa. Pelottavinta kirkon kannalta on, että SRK:n lähtö saattaisi laukaista käyntiin myös muiden naispappeutta vastustavien kirkon jäsenten ja sen sisällä toimivien yhteisöjen eroamisen….
Lampela Raili Ensimmäinen ja viimeinen. Ruukin suviseuroissa 30 vuotta sitten. SLL 6/2001, 18 Siikajokilaakson ensimmäiset suviseurat pidettiin Ruukissa heinäkuun alkupäivinä 1971. Suviseurojen tunnuslause oli otettu Jeesuksen sanoista: "Minä olen Aja 0, alku ja loppu, ensimmäinen ja viimeinen. " Sanat "Ensimmäinen ja viimeinen " kehystivät suviseuramerkkiä. Seuraväkeä 45000 Seura-alue sijaitsi 30 vuotta sitten Ruukin kylällä Siikajokivarressa. Ulkoisesti seurakenttä näytti tuolloin... Linkki.
Lepistö Einari Hippie-liike PMS 37/6.9.1972 Hippie-liike on syntynyt Amerikassa, nuorten keskuudessa. Liikkeen näkemys on järjestyneen yhteiskunnan vastainen. He elävät mielellään leirielämää, eivät halua opiskella, eivät tahdo tehdä säännöllistä työtä, eivätkä noudattaa muitakaan yhteiskunnan järjestyksiä, eivätkä lakeja. Huumausaineiden käyttö ja vapaa seksuaalielämä kuuluu heidän tapoihinsa. Linkki.
Nimim. Helvetin jo kokenut Uskonterrori tuttua Oulussa Helsingin Sanomat 6.12.1979 On erittäin hyvä, että Helsingin Sanomat puuttuu vanhoillislestadiolaisuuteen, kuten maanantaina 3.12. lehdessä. Järkyttyneinä olemme täällä Oulussa joutuneet olemaan pian parinkymmenen vuoden ajan heidän terrorinsa alaisia…Psykiatrista sairauttahan lestadiolaisuus ei tunne, joten potilaita ei toimiteta asianmukaiseen hoitoon, vaan sairas annetaan ns. uskon varjolla olla häiriöksi muille ihmisille…Tavallinen paljon veroja kymmeniä vuosia maksanut perhe ei ole saanut monelle alaikäiselle lapselle edes kotiapua edes äidin sairaalaan joutuessa, ei edes maksusta, mutta lestadiolaisuusperheisiin kotiapua kyllä järjestyy…Miksi yhteiskunta ruokkii tällä tavalla ja muuten lestadiolaisia? Hehän ovat itse niin tavattomasti yhteiskuntavastaisia, laittavat kerskailevassa ja siivottomassa seksuaalisuudessaan niin mahdottomasti lapsiakin yhteiskunnan autettaviksi koulukyvyttöminä, työttöminä, asunnottomina ym.
Nimim. Lappilainen Pohjoisen usko kunnossa Helsingin sanomat 4.12.1979. Lestadiolaisuutta puolustava kirjoitus.
Nimim. Lestadiolaiset tervettä ydintä Helsingin Sanomat 15.12.1979 Lestadiolaisuutta puoltava yleisönosastokirjoitus. Linkki.
Nimim. Syntinen Lestadiolaisen kokemuksia Helsingin Sanomat 6.12.1979. Vanhoillislestadiolaisessa kodissa kasvaneen pohdiskelua. Toteaa ikäänkuin loppukaneettina: "Kodin ehdoton raittius ja säännölliset elämäntavat antoivat perusturvallisuuden, mutta nykyisiin pelko- ja ahdistustiloihin löydän syyn 30 vuoden takaa.
Nimim. Uskova Etelä-Saimaa 14.1.1979. Kritiikkiä lestadiolaisuuden seurakuntaoppia vastaan.
Partanen Arja Helppoa on lestadiolaisen nukkua autuaan unta Helsingin Sanomat 24.12.1979. Tamperelaisen, lestadiolaisen kotitaustan omaavan sosiaalitarkkailijan varsin voimakasta kritiikkiä lestadiolaisuutta kohtaan: Olen aina ihmetellyt, miksi lestadiolainen herätysliike haluaa sitkeästi pysytellä ainakin organisatorisesti luterilaisen kansankirkkomme yhteydessä. Kuitenkin liikkeessä elätellään yleensä sen perustajan rovasti Lars Levi Laestadiuksen mallin mukaisesti erittäin huonoa ja kielteistä käsitystä kirkostamme, jonka seurakuntien varsinaiseen toimintaan osallistumista katsotaan usein hyvin karsaasti. Tällaiseen "maailmanjumaliseen" aktiivisuuteen hairahtunut saa ennen pitkää kuulla, miten kirkko on "kuollut laitos", eikä "elävä" kristitty voi sellaisessa toimia.
Pietilä Lauri Moni lestadiolainen odottaa isoa riihenpuintia Helsingin Sanomat 25.11.1979. Ns. sillanpääläisyyden vaikuttajiin kuulunut oululainen rakennusmestari Lauri Pietilä esittää voimakasta kritiikkiä SRK:ta vastaan. Artikkelin väliotsikot: 1. Terroritoiminnasta vastuussa työelin 2. Jumalan sana on ainoa perustus 3. "Eikö riitä, kun sanotaan" 4. Kyntönäytös ja peijaiset syntiä 5. Epämiellyttävät perustelut vääriä 6. Luther kielsi erottamiset
Reinikainen Erkki Kristitty ja esivalta Pääsiäissana 1970, 7 - 8. "Kristityt ovat osallistuneet ja edelleen osallistuvat myös poliittiseen elämään. Mutta uskovaisen tehtävä ei ole poliittisen vihan kylväminen, vaan yhteiskunnallisen vanhurskauden julistaminen ja tekeminen".
Sippo Matti Siionin laulu ja kanssapuhe Kotimaa 37/25.5.1976. Siionin laulu veisattiin ja kuin kanssapuhe pidettiin Helsingin yliopiston juhlasalissa tarkastettaessa teol.lis Pekka Raittilan väitöskirjaa: Lestadiolaisuus 1860-luvulla. Leviäminen ja yhteisönmuodostus. Tilaisuuden alkaessa oli käynnistetty laulu: "On lepopaikka suloinen / laitettu Golgatall", jonka jälkeen saliin marssivat vastaväittäjä, vt. professori Pentti Laasonen ja kustos, professori Eino Murtorinne, väittelijän kanssa joutuivat kuuntelemaan loppuun. Sitten seurannut väitöskirjan tarkastus oli kanssapuheenomaista rauhallista keskustelua lestadiolaisuuden tiestä ja matkasta 1860-luvulla Pohjois-kalotin alueella ja muuallakin. Keskustelijat arvostivat toistensa mielipiteitä ja pätevyyttä. Elämäntyönään.. Linkki.
Vehviläinen Riitta "Siionin asuvaiset" nelipäiväisissä suviseuroissaan HS 5.7.1976. Sievin lestadiolaisseuroihin tuli 60 000 sanankuulijaa. ….Liikkeen piiriin kuuluvat vetävät kuitenkin hyvin tarkan rajan uskottomien ja "uskomassa olevien" välille: "Jos joku seurakunnan jäsen rikkoo sääntöjä vastaan eikä hän seurakunnan nuhtelusta huolimatta tunnusta rikettään synniksi ja kadu sitä, häntä ei enää tervehditä "Jumalan terveellä", selventää... Maalliset asiat eivät silti ole vanhoillislestadiolaiseen liikkeeseen kuuluville vieraita: "Kyllä maallisetkin asiat täytyy hoitaa, vaikka meitä ajallinen elämä ei kiinnostakaan niin paljon kuin uskonasiat", sanoo seurojen järjestäjänä toimineen. Linkki.